Nedělejme vědu ze svých novoročních předsevzetí. Jen se zamysleme nad tím, co děláme, proč to děláme a jestli to nejde dělat jinak. Nabízím vám několik svých myšlenek. Žádná vědecká práce.

Blíží se nám nový kalendářní rok a s tím jsou často spojená předsevzetí, která si dáváme. Věřím, že jinak tomu nebude ani letos. Řada lidí chce s novým rokem více svůj život trávit v pohybu. Tento názor kvituji, protože sedavý způsob života není pro lidské tělo vůbec zdravý. Zrodili jsme se k pohybu, a tak bychom měli dávat našemu tělu příležitost, aby pohyb mělo. Dovolte mi, abych nahlas zauvažoval nad několika myšlenkami s pohybem spojenými.

Nemusíme za každou cenu sportovat, stačí se pravidelně hýbat!

Současný trend u mnoha lidí může být běhání. Je to skvělý prostředek jak tělo zocelit po vytrvalostní stránce, jak pořádně zapojit srdce, aby se nenudilo. Nicméně každé jednostranné zatížení těla, byť v dobrém úmyslu, tělu nepomáhá, protože sice zapojí řadů svalů do práce, ale spoustu jich nechá jen tak spát a přihlížet. Proto by měla být paleta pohybů, které děláme dostatečně pestrá.

Nemusíme za každou cenu sportovat – tzn. snažit se dosahovat různých výkonů, stačí se jen hýbat a pohyb si užívat a prožívat!

  • Každé ráno začít pořádnou rozcvičkou. Možná se vám to bude zdát úsměvné, ale dát si každé ráno pár minut rozcvičku, při které rozpohybujeme tělo do všech stran a směrů může udělat velké množství parády. Když zapojíme všechny části těla, rozproudíme krev, tak mi věřte, že den hned začíná radostněji.
  • Pravidelný silový trénink. Naše tělo, aby mohlo plnit funkci, pro kterou bylo stvořené, tak musí mít silné a pružné svaly, ale také dostatečně pohyblivé klouby, které budou na tom správném místě, kde mají být. Tím ale nechci říci, že stačí jít do fitcentra a jen tak začít tahat těžké váhy. Všechny svaly pracují totiž v souhrách, vzájemně spolupracují, a tak je potřeba je také trénovat a spolupráci stále více zdokonalovat. Proto doporučuji namísto měsíčního předplatného různých poskytovatelů filmů a seriálů, dát peníze za kvalitního fitness kouče, který vám pomůže rozhýbat tělo tím správným směrem.
  • Procházky a pobyt na čerstvém vzduchu těžko něco nahradí. Vyrazit ven na procházku má velkou řadu benefitů. Nejen, že mohu zvolit různou obtížnost a intenzitu (po rovině, do kopce, z kopce, rychleji nebo pomaleji) a pěkně se tak zapotit, ale různé počasí stimuluje náš imunitní systém. Proto na čerstvý vzduchu vyražte za každého počasí. Když je venku sychravo nebo zima, je to určitá forma otužování a budování naší vůle. Když naopak svítí slunce, tak získáváme v dnešní době nedostatečný a potřebný vitamín D.
  • Vyrazit na kolo, jít běhat nebo dělat jakýkoli jiný druh pohybu vždy pomáhá! Avšak pohyb by měl být různorodý!

Ach ta kila!

Pokud se při pohledu do zrcadla nebo na váhu potíte, protože vidíte něco, co vidět nechcete a nyní plánujete, jak to všechno po novém roce změníte, tak hlavně s rozmyslem.

Tím, že začneme zběsile chodit každý den běhat a držet nesmyslné diety (nebo nebudeme jíst vůbec popřípadě po troškách) určitě kila dlouhodobě neshodíme a ještě budeme neustále naštvaní 😀

Pro začátek vřele doporučuji využít výše uvedených bodů a dát tělu dostatek pohybu, a to každý den a za jakéhokoliv počasí. Druhou neméně důležitou součástí pak je přemýšlet nad tím, co jím a kdy to jím. Pokud jíme neustále ve spěchu, ládujeme se fastfoody, protože nemáme čas vařit a k pití neznáme nic jiného než kafe a sladké nápoje, tak se řítíme do pekel. Přitom stačí jen přemýšlet nad tím, co do úst vkládáme. Moje rada z ní, jezme pravidelně, vyváženě a zbavme se průmyslově zpracovaných potravin (To znamená, aby potravina cestou na váš talíř prošla co nejmenším procesem různého zpracování). K pití je ideální samotná voda, a pokud je ještě přehnána přes kvalitní filtr, tak o to lépe.

Spánek je zadarmo a moc pomáhá

A konečně poslední má rada na co se zaměřit je spánek. Pokud chceme, aby naše tělo a duše byly v pořádku, tak spánek je absolutní základ. Možná to zní jako klišé. Ale zamyslete se nad tím: Jaký máte den, když se pořádně nevyspíte? Jak se naopak cítíte, když se vyspíte do růžova? Je to opravdu velký rozdíl!

Pravidelný a dostatečný spánek napomáhá k vyšší kvalitě života!

PS: Kafe neslouží k tomu, aby nás nakoplo, když padáme únavou. Káva je skvělý nápoj plný chutí, který nás má zpomalit a nechat prožívat.

Níže nabízím několik knih, které mohou pomoci k těmto tématům říci více.

A také doporučuji výbornou knížku s názvem Cirkadiánní kód.